Wednesday, March 3, 2010

Persediaan peperiksaan?

Perhatikan carta dibawah mengenai persediaan menghadapi peperiksaan. Dengan memulakan ayat menggunakan kalimah feel terpilih, calon dapat melengkapkan ayat dengan baik seperti berikut . Contoh

saya mengulangkaji ( أراجع )
saya menyertai ( أشترك )
saya berbincang ( أناقش )
saya hadir ( أحضر )
saya mengulangkaji / mentelaah ( أطالع )
saya berseru / berdoa ( أدعو )





Saya mengulangkaji pelajaran dengan pengulangkajian yang sempurna

Saya menyertai kursus motivasi

Saya bincang pelajaran dengan rakan

Saya menghadiri bengkel teknik menjawab soalan

Saya mengulangkaji contoh-contoh soalan tahun lepas

Saya berseru(berdoa) kepada Allah dan melaksanakan solat hajat


Di peringkat PMR, apa yang diperlukan oleh calon adalah menguasai seberapa banyak kalimah untuk membina ayat. Sebahagian kalimah bahasa arab memang sedia ada dalam bahasa melayu. Ini banyak membantu calon jika mereka menghayati bersungguh-sungguh. Contoh di atas ialah kalimah solat hajat ( صلاة الحاجة ) , hadir ( حضر / أحضر )




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails