Sunday, May 15, 2011

Latih tubi qawaid فعل مبني

assalamualaikum semua, khususnya calon SPM 2011 ..


Perhatikan soalan berikut ; Arahannya berbunyi
" Keluarkan dari jumlah berikut kata kerja atau feel mabniyyah "








Bezakan 2 contoh jawapan calon ini.



Kesilapan terbesar calon adalah GAGAL MEMAHAMI KEHENDAK ATAU ARAHAN SOALAN yang diberikut. Kegagalan ini pasti membawah padah dalam peperiksaan meskipun dia adalah calon hebat sebelum ini. Kenapa? Mudah sahaja ... Kamu gagal memahami arahan dalam soalan itu bermaknaa kamu akan memberikan jawapan yang salah. Akibatnya jelas .... potong markah.






Calon ini, tidak jelas bahwa apa yang minta adalah kata kerja atau feel yang mabniyyun. Kalau pun dia tidak faham maksud sebenarnya, paling tidak dia hanya perlu meneka, mana-mana feel sahaja tidak termasuk kata nama atau isim.



Pesanan dan nasihat .. berhati-hati ketika menjawab. Tak jelas dan kurang faham ketika belajar, jangan malu berjumpa ustaz atau ustazah kamu untuk bertanya. Jadikan diri proaktif dalam bertindak, elakkan tunggu untuk disuam semua sekali. Macamana sibuk dengan tugasan akademik atau kokurikulum, keutamaan dalam memahami pelajaran mesti diberi perhatian. Waktu nak menjawab baru rasa tak faham ... SUDAH TERLEWAT. Sebelum kita cari silap sesiapa bagus kita tanya hai dan diri sendiri, apa aku dah buat bila aku tak faham???


Sila rujuk nota berkaitan dalam qawaid ..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails