Saturday, July 30, 2011

Damainya hati ..





Assalamualaikum semua,

kebetulan tengahri ni masuk ke dapur untuk masak tengahri bagi hidangan keluarga. Tiba2 kedengaran deringan fon. " assalamualaikum ustat .. ustat dimana? atas ke bawah? " satu suara yang sememangnya ustaz kenali. " kat bawah" jawab ustaz dengan nada biasa. " keluar ke belakang kje jap " mintanya lagi. Ustaz pun ke ruang dapur lalu keluar ke laman belakang.

Kelihatan ustaz Nordin tercegat sambil memerhatikan sesuatu. Bagai ada sesuatu yang mencuit hatinya. Sambil tersengeh dia bertanyakan sesuatu pada ustaz. " ni arnab ustaz bela ke? " ishhh ada arnab la rupanya. Comelnya!!!! bisik hati. " bukan lah ustaz.. ni mesti arnab peliharaan yang terlepas dari sangkarnya berhampiran makmal tu. " sedap ni sembelih " he.he tersenyum ustaz sebab ustaz tak lalu nak makan arnabbbbb ...

Sejurus meneruskan tugasan di dapur sorang2 tiba-tiba kelibat arnab kelihatan melintas depan pintu dapur... " ishhh baik pulak menatang niiii ... boleh pulok bekewang 2 ekor makhluk Allah ni ye??

Iktibar ;

sedangkan binatang pun tahu nak berbaik2, apatah lagi kita makhluk bernama manusia ni. Seharusnya boleh lebih dari itu. Alangkah DAMAINYA HATI jika kita semua mampu menjalin hubungan baik seperti itu. Tapi ye lah... dengan nafsu bersarang di hati tidak mudah untuk berbuat demikian meskipun ramadan yang bakal menjelang 1 hari 2 hari ini, menyebabkan syaitan semua dipenjara ... Itulah peringatan Allah, jika manusia gagal mengawal nafsu kelak ia lebih hina dari binatang.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails