Thursday, August 27, 2009

Pengalaman mengajar kita

Salam Ramadhan kariim buat semua . Semoga hikam wal amsal berikut memberikan kita peringatan dan pengajaran.

Pengajaran ;
1. Kita tidak akan mengetahui dan merasai sesuatu melainkan setelah kita sendiri mengalami dan melalui pengalaman tersebut. Sedarkah kita betapa siksanya hidup melarat? Hidup meminta2 atau mengharap belas kasihan orang meskipun untuk sekadar sesuap nasi ? Mungkin kita tidak sedar .... sebab selama ini kita hidup dengan kesenangan dan kemanjaan! Tahukah kita azabnya hidup tanpa kasih sayang dan perhatian dari orang lain? Hidup yang dikelilingi cemuhan dan cacian? Hidup dengan rasa kegagalan dan penyesalan ? Mungkin kita juga tidak tahu... sebab tak pernah merasainya sendiri . Justeru itu ... belajarlah memahami perasaan orang lain @ empati supaya kita tahu untuk menghargai mereka meskipun bukan saudara mara kita atau jiran kita atau kenalan kita. Atau mungkin mereka tidak setinggi mana kelulusannya seperti kita ....... kerana setiap dari kita ada tugas dan peranan masing2 dan sesungguhnya tiap sesuatu tu tidak dijadikan Allah dengan sia-sia. Atau mungkin satu saat kelak kita berada dalam kedudukan mereka hari ini.

Kepada yang berharta, berbaktilah dengan hartanya dibulan mulia ini kepada mereka yang memerlukannya ; yang berilmu curahkanlah ilmu pada semua, moga ia berguna di alam sana!

2. Hendaklah kita bersungguh2 untuk mencapai kejayaan ( dalam segala perkara dan amalan ). Allah dan Nabi sangat sayang pada hambaNya yang gigih berusaha . Gunakan segala potensi dan kelebihan diri untuk mencari redha Ilahi .

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails