Wednesday, November 11, 2009

ingatlah ...




Hidup berkeluarga bersama isteri dan anak2 memang banyak cabarannya yang semestinya berkehendak kerana sifat sabar seperti yang ustaz coretkan dalam post terdahulu. 1001 kemahiran kita perlukan. soalnya bilalah semua tu kita nak belajar. mana ada masa? malaslah .. rasa tak pentinglah dan pelbagai alasan akan kita lontarkan. Ustaz yakin Demikian sebagai guru yang berhadapan dengan perilaku dan kerenah anak2 didik yang pelbagai. macam2 pulak tu ...



Memenuhi kehendak anak2 adalah cabaran besar. Ada masa kita dapat penuhi, ada kalanya sudah tentunya kita terpaksa halang. nak bersiar2, nak berhibur? nak main games? apa saja lah .... boleh asalkan tidak melampau atau berlebihan dan paling penting tidak keluar dari tuntutan beragama bukan hanya berpandukan apa kita akal fikir dan apa nafsu kata.



Untuk seorang bapa atau ibu menjaga, mengawal sepenuh pergerakan anak sepanjang hari setiap masa ... sudah tentu tidak mudah. Anak2 sendiri bukan mahu kita jaga mereka. rimaslah, lecehlah ... ini antara ungkapan yang mungkin keluar dari mulut mereka. Terutama yang dah meningkat remaja . Bagi kita yang dah dewasa... kita dah lalu zaman mereka. Dah lihat dan rasa kesan akibat dari setiap tindak tanduk mereka. Kita larang bukan bermakna kita nak kongkong semuanya. Nak berpasangan ? ingin disayangi? rasa cemburu dengan rakan sebaya? ingin bebas buat apa saja kita suka? bebas dari mak ayah , dari segala peraturan ? sebutlah apa saja naluri remaja. kita dah lalu .... pendek kata ikut RASA binasa, ikut NAFSU ... LESU akhirnya .

Ustaz nak jaga 5 anak termasuk 2 orang yang sedang meningkat remaja pun kekadang rasa tertekan dengan 1001 macam kehendak mereka. Inikan pula nak layan 500 orang pelajar di asrama seperti ustaz Ahmadi, cikgu syukri, Ckgu Din, Cikgu alai, Cikgu Has, dan rakan2 warden yang lain. hmm.. bayangkanlah ..... bagi anak2 ni, apa mereka fikir ? seronok dan enjoy!! alasan ? remaja sekali je. hidup sekali je. kalau tak enjoy masa ni tak kan nak tunggu tua? Hakikatnya .. mereka yakin ke boleh sampai ke umur dewasa? tahu bila nak mati? sedar apa dia MATI tu?

Selalu ustaz pesan dan didik anak2 sendiri; jaga agama, jaga solat jaga aurat, jaga hubungan dengan orang tua dan rakan , jaga maruah diri. Ingat .. abah ummi bila2 masa akan mati dengan kehendak Allah, maka saat tu jadilah kamu semua anak yatim piatu. Sapa nak jaga kalau tiada berakhlak? tiada beragama? Kat mana berada .. kena sedar bumi ni milik Allah yang maha Mengetahui akan segala sesuatu walaupun abah ummi tak tahu ... Oleh itu pesan ustaz lagi .. biar mati dalam usaha mentaati Allah dari mati dalam kemurkaanNya.

Demikianlah halnya dengan anak didik semua ...

nasihat dan pesanan yang samalah selalu ustaz peringatkan. Tiada harta nak ustaz tinggalkan buat kamu semua .. kecuali nilai AGAMA. Sementara ustaz berpeluang inilah ustaz guna sebaik mungkin. kalau dah tiada ruang dan peluang .... apa boleh buat , lihat sajalah.
Nak gigih berusaha, nak berjuang, nak cemerlang atau apa saja ... masa kita ada kesempatan dan peluanglah. bila? SEKARANG LAH !!!!!! nak tunggu dah habis belajar ? nak tunggu masa dah tua, dah sakit, dah sibuk , dah melarat atau tunggu MATI?

wALAU apa pun .... kalian semua tetap dalam ingatan. ustaz dan mama tetap SAYANG kamu semua meskipun kekadang hati ini terguris ...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails