Friday, August 20, 2010

20 ogos


Hari ini hari Jumaat 20 ogos 2010 . Tiada apa yang istimewanya bagi kebanyakkan kita . Bukan juga kerana ada apa2 sambutan peringkat negara dan sebagainya. Tapi bagi kami, bagi ustaz, mama dan seluruh keluarga istimewanya hari ini kerana 13 tahun lalu .... kami dikurniakan seorang baby pompuan yang comel ... Maryam Husna nama yang kami beri.



Waktu tu kami bertugas di Sabah iaitu di SM Sains Lahad Datu. Sebagai pasangan muda waktu tu, semua perkara kami urus sendiri tanpa ada ahli keluarga di sisi. Sama2 belajar benda baharu dalam hidup berumahtangga. Apa yang kurang pada ustaz ummi@mama akan tampung, apa yang dia tiada ustaz akan cuba adakan.

Saat mengandungkan baby sulong sememangnya sesuatu yang mencabar. Apa idaknya perasaan si ibu pastinya tidak seperti biasanya. Mood harian tak menentu. Sebagai pasangan ustaz sendiri sukar nak membaca apa yang dirasai oleh mama saat tu. Dia suka ke, dia pening ke, dia tak larat dan rasa semacam ke ... pendek kata macam2 rasa tu datangnya tak mengira masa. Belum lagi kira mengidam nak mangga la, nak telur penyu lah, nak daging rusalah ... hmmm , orang laki kena faham2 lah.

Alhamdulillah mama seorang yang berterus terang dalam semua perkara. Rahsia2 ni tak main la... jadi mudahlah untuk diurus. Kalau tak larat nak masak , ustaz akan segera ambil alih. masak apa jangan kira asalkan sama2 boleh makan. Cumanya alhamdulillah antara kami mempunyai komunikasi yang baik dan jelas. Masing sedia bertolak ansur ... jadinya kira ok lah kalau tak da family pun semuanya beres

Melihat saat2 akhir kandungan memang rasa tak menentu. siannya para isteri atau ibu2 yang ... mengandung. Beban yang dikendung dan ditanggung hanya mereka ajelah yang mengerti . Seksanya, rimasnya, beratnya dan macam2 lagi Allah yang lebih mengetahui. Waktu tu baru ustaz sedar dan terdetik dihati "macamana lah aku dulu masa dalam kandungan ya? Kembar pulak tu dengan abang oma " hey .. beratnya bawa dua baby sekali !!!!

Sayang sekali, waktu kakak lahir abah tak ada sama sebab ummi abah hantar balik ke kampung di Terengganu. Maklumlah anak sulung, masing2 tak yakin apa nak dibuat. Ada orang tua lebih sikit yakin tu. Happy di hati bila dikhabarkan kelahiran baby sulong... Allah sahaja yang tahu.



Tup..tup dalam diam dah besar panjang. dah tingkatan satu pun. Namu usah dilupakan pengorbanan ibubapa terutama ibu yang tiada tandingannya dalam membesarkan kita semua. Susah atas susahnya dia mengandung hingga melahirkan tiada taranya dengan sejumlah wang ringgit yang mampu kita hamburkan uat mereka. Hanya satu ustaz yakini ... semua ibu semua bapa hanya mengimpikan anaknya menjadi anak yang baik atau lebih tepat anak soleh dan solehah serta jadi orang berguna.

Justeru itu tatkala kita diberi kesempatan dan peluang bersama mereka berbuat baiklah , berbaktilah ... sukakanlah... hiburkanlah hati mereka kerana kelak bila mereka tiada disisi lagi tiada apa yang mampu kita ubah melainkan iringan doa. Itupun kalau kita anak yang soleh yang sentiasa mengingati mereka


dia orang ni adik beradik lain mak dan bapak ... bersama nadia rakan baik di SK Parit Baharu


Tugas sebagai anak? Selain berbakti dan berbuat baik atau ehsan pada ibubapa, tunaikanlah tanggungjawab dalam menuntut ilmu sebaik mungkin. Berikan usaha terbaik dalam tiap gerak kerja. Soal hasil serahkan pada Allah. Dah buat terbaik tak dapat capai A ... oklah tu. Lagi pun bukan mati kalau dapat B. Redha kita dengan ketentuan jauh lebih baik dan mulia disisi Allah dari A yang hanya menjadikan kita sombong diri!


Buat kakak dan semua adik2, abah ummi saayaaang kalian kerana Allah. Binalah hubungan dengan Allah jangan berlaku syirik, berbuat baik dan berbakti pada abah ummi serta orang yang memerlukan, cari kekuatan diri, jiwa dan emosi melalui jalan ibadah, sentiasa perbaiki kelemahan diri dan sentiasa bersedia untuk memimpin dan dipimpin.





SELAMAT ULANG TAHUN KE 13 dari abah dan ummi . Sorry lah suprise tak menjadi baru nii

2 comments:

azimah-Butik Nur Kasih said...

askum...happy birthday maryam. 20 ogos amat bermakna juga utk kami sekeluarga coz anak sulung kami juga lahir pd tarikh ni (kak maryam kongsi birthday dgn iman lar )hehe...

NOTHING TO DISPLAY said...

saya sengeh2 sndiri jak bc psl maryam ni..sbb ms d smsld dulu..msh kcik lg..dgn rusydan yg nakal..huhu..
kejap rsnya ms berlalu...uda pn besar.. (sy pn makin bertambah usia..tup2 22 thn sdh..hehehe)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails