Sunday, February 6, 2011

Isi Penting المنتجات لماليزيا

Alhamdulillah kita teruskan siri pembelajaran kita dengan paparan isi penting berikut . Amati dan perhatikan bagaimana isi penting dikeluarkan.


تشتهر ماليزيا بأنها دولة نامية وتتقدم في المجالات العديدة مثل الزراعة والصناعة والسياحة . ومن هذه المجالات تمكنت ماليزيا إنتاج حاصلات كثيرة مما يعود بالنفع الكبير للدولة حكومة وشعبا . ففي مجال الزراعة مثلا توفرت المنتجات الزراعية داخل البلاد مثل زيت النخيل والمطاط والأناناس . وفي الوقت نفسه يصدر بعض هذه الحاصلات إلي خارج البلاد . ويعتبر عائد زيت النخيل من أكبر عوائد الحاصلات الزراعية لماليزيا نظرا لرواجه في الأسواق العالمية . فزيت النخيل صدر إلى أكثر من مائة وعشر (110) دول في آسيا وأوربا وأمريكا وأفريقيا .

الأجوبة : استخرج من القطعة أربع أفكار رئيسة :

1- ماليزيا دولة نامية وتتقدم في المجالات المتنوعة

2- ومن تلك المجالات استطاعة ماليزيا إخراج منتجات كثيرة لمنفعة الدولة حكومة وشعبا.

3- زيت النخيل والمطاط والأناناس من المنتجات الزراعية المتوفرة قبل البلاد

4- وصدر زيت النخيل إلى اكثر مائة وعشر بلاد في العالم

1 comment:

Ain Soraya said...

Assalamualaikum Ustaz,i dont know how to reach you..hopefully u ll read tis comment.. Semalam hantar anak sulung ke SBPI..sedih dan sayu dan rindu hanya Allah yang tahu..menangis sepanjang perjalanan balik..Ustaz..saya dan suami bukan orang berada..hanya anak2 harta kami..ustaz..bimbinglah anak saya..bantulah dan tunjuk ajar dia agar dia menjadi insan yang berguna pada agama dan bangsa..He is a good son with lots of potential..he's not like n ordinary 16 yer ol kid..he got his own views on certain sumtin..bein his fav subject is history and deep interest in world politics.. Ustaz..saya dengar ucapan ustaz semalam..saya yakin ustaz dan SBPI SB boleh jaga anak saya dengan baik dan selamat..lebih baik dari saya sendiri.. Semalam anak telefon beberapa kali..dia tak pernah berenggang dari saya istaz..semalam pun tak pernah dari kecil..kami bukan orang senang kat rumah memang tak ada apa pun..cuma tv n laptop yang bayar hutang pun tak habis lagi..:) tapi we r a close knit family n Syukur alhamdulillah for that..Anak berutahu dia nak balik..nak sekolah lama..saya nasihatkan dia ustaz..sabar ini baru malam pertama..insyaallah Along akan biasa dan seronok tinggal di asrama..Kalau ikutkan lemah dan sayu hati saya mahu saya menangis sama ustaz tapi saya kuatkan hati..tak mahu anak tahu sedih dan rindu hati saya ini..ustaz tolonglah perati dan nasihat kan anak saya ustaz..beri dia keyakinan dan kekuatan.. Saya dan suami berhutang keliling pinggang untuk hantar anak ke sana ustaz..harapan saya untuk dia besar ustaz..dia juga contoh buat adik2 nya yang lain.. ustaz ini blog anak saya..sila lah jenguk n u'll know he got potential..http://armanamsyarridzuan.blogspot.com/ Maaf ustaz,to invade ur comment box with tis long emotional thing..i just need to express my feeling..hati seorang ibu.. Assalamualaikum

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails