Monday, December 14, 2009

Contoh Karangan tema PERANAN

Assalamualaikum buat semua pengunjung, terutama anak2 SPM yang bakal menduduki SPM Esok pagi . Maaf atas ketidaksempatan ustaz untuk update contoh bahan karangan ini lebih awal. Harap usaha ini dapat membantu semua.

Perhatikan petikan di bawah. Ia contoh mudah untuk menjawab pelbagai soalan karangan berkaitan tema PERANAN ( MASJID , QURAN, ILMU ) DALAM MEMBINA ( MASYARAKAT, NEGARA ) CONTOH seperti Peranan masjid, Al Quran, Ilmu, Solat dan sebagainya. Calon hanya perlu menukar ruang kosong dengan tajuk yang keluar kelak.



perkataan ( min ahadin ) untuk tajuk2 yang merujuk kpd muzakkar spt masjid, ilmu manakala ( min ihda ) untuk tajuk dari kalimah muaannas spt zakat, solat dan sebagainya.



Pada perenggan 3 terakhir bolehlah ditulis mana2 ayat al Quran yang sesuai yang merujuk kepada penyucian hati dan jiwa spt ( beruntunglah sesiapa yang menyucikannya yakni hatinya dan rugilah sesiapa yang mengotorinya ). Perkataan ( min samma ) selepas ayat quran ini bermaksud ... justeru itu .

Buat semua calon BAT , ustaz doakan kejayaan kalian dalam peperiksaan esok . Bertenang dan bertawakkal atas segala usaha yang dicurahkan.

Selamat menjawab ..


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails