Tuesday, December 18, 2012

cuti santai cuti cuti

Alhamdulillah cuti penggal persekolahan telah memasuki fasa akhir bila menjelangnya bulan december ini. Seperti keluarga lain, ustaz juga pastinya mengambil peluang ini untuk menghabiskan masa bersama keluarga khususnya anak-anak disamping meneruskan aktiviti kemasyarakatan yang lain. Inilah masa paling sesuai memberikan input dan nilai tambah pada anak-anak.



 Pengalaman turun ke laut di pantai Kelanang, Morib pastinya sukar dilupakan oleh anak bujang ke 2 ustaz ni. Meredah pantai sejauh 2km dengan membawa hasil tangkapan dibawah pancaran terik matahari sesuatu yang baharu padanya. Apa lagi cemburu jugaklah si abang sulungnya kerana tak berkesempatan bersama waktu itu. Sesungguhnya rezeki Allah sangat luas bagi sesiapa saja yang berkemahuan untuk mencari dan menerokainya. Cuma bila dah rasa sendiri jerihnya memukat...rasa tak sampai hati kalau jumpa para nelayan kecil tepi jalan tu untuk menawar harga ikan yang dijual.




Kesempatan bercuti dan balik ke Tganu sekejap tetap menyeronokkan. Selain kerpok lekor, sup perut sudah tentunya ikan celur tepung akan jadi menu yang dicari. Harga jangan citerlah...tentunya lebih sikit . Tapi tetap berbaloi dengan keenakkan dan keceriaan anak-anak ketika menikmatinya. Sempat gak main pasir dengan supupu sepapa dia orang semua



 Sedikit ruang di waktu subuh sempat juga juga meronda sekitar bandaraya KT. 20 tahun lalu di situlah juga tempat ustaz menimba ilmu. Jalan yang dulunya dikenali sebagai kampung cina dulu hanyalah lorong kecil yang dibarisi dengan deretan kedai lama bangsa cina. Kini meskipun barisan kedai yang sama masih ada malah lebih baik setelah dibaiki pulih tapi lebh dari itu kemudahan jalanrayanya jauh lebih kondusif ditambah dengan pelbagai kemudahan rekreasi disekitarnya. Pinggiran laut yang menghadap laut dan menjadi lokasi Piala Monsun telah ditambak serta dihiasi dengan lanskap yang menarik. Hampir 10 minit ustaz berhenti sejak di kawasan tu sambil mengimbau kembali nostalgia lama-lama dulu. Terdetik di hati kecil...agaknya kalu kawasan ini adalah kampung Melayu , adakah perkara sama akan dilakukan atau mungkin dimusnahkan. Dalam hati sering berbisik.. "mereka"  adalah kaum yang bijak dalam mengambil apa jua peluang yang terhidang dihadapan mereka tanpa mengira apa jua bentuk politik yang dilalui. Keuntungan tetap berpihak pada mereka. Pada ustaz... mereka sentiasa "berfikir"  untuk memajukan diri dan bangsa mereka.   









Kesempatan bercuti...dapat juga kami bawa anak-anak berkunjung ke Cosmo World di Berjaya Times Square KL. Aktiviti santai dan rekreasi macam ni memang menjadi kesukaan dia orang terutama yang budak2  tu ha.. yang dah berumur ni pakat tengok  je lah . Alhamdulillah ada abang Bo kami yang bekerja di syarikat tu dapatlah potongan harga yang ok ... terima kasih daun keladi lah yer b.bo !!! 


Antara yang best sebenarnya kunjungan sejenak ke festival buah buahan di putrajaya. Tak sangka pulak jumpa tauke arnab di pesta tu bekas murid di sbpi sabak bernam hehe sihat semacam je..



Tapi ustaz tertarik dgn konsep tanaman ni. Selain tanaman mudah di selenggara boleh jadi hiasan keliling rumah... bila agaknya teratak kampung kami akan menjadi kenyataan....

1 comment:

TeacherAzimah said...

Assalammualaikum =)
Bestnya ustaz sekeluarga dah dok area bandar ni, blh akses byk tempat dan program dgn mudah. Salam buat ustazah ya...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails