Saturday, June 9, 2012

angka 3 dan 4 datang lagi

Alhamdulillah dengan izin Allah angka 3 dan 4 muncul lagi. Bagi ustaz dan mama @umi  angka 3 adalah kemuncak ujian dalam mendidik anak2. Dalam usia  beginilah si kecil sudah bijak membuat pilihan sendiri dan sukar untuk dihalang. Apa nak buat dia akan buat. Sepah barang biasa, taburkan makanan selalu, kacau kita buat kerja jangan cerita, lawan berjidal atau berbahas sesama adik beradik pun dah pandai meskipun belum tentu dia faham apa yang diperkatakannya. Pendek kata .... sabar adalah kunci utama tika ini.



Komunikasi yang baik dan berkesan mampu mengurangkan tekanan saat2 seperti  ini. Berikan sedikit ruang dan peluang untuk si kecik tu berkarya lah... boleh dia gak kita pupuk minat dan kemahirannya kan. Beri penghargaan yang sesuai jika perlu. 



Antara angkara yang mencetuskan konfrantasi dengan abang dan akaknya ....


Namun hukuman dan penjelasan yang betul sangat perlu dalam proses mendidik si kecil ini. Elakkan pukulan atau sentuhan keras. Memadai dengan dendaan seperti duduk diam atau berdiri tegak dalam tempoh tertentu. Di sinilah kemahiran komunikasi itu memainkan peranan yang sangat penting supaya si kecil faham dan tahu apa yang sepatutnya dilakukan.  

Sesekali berikan peluang si kecil ini mengeluarkan air mata sepuas2 nya. Apa pun tempoh cuti persekolahan beginilah kita ibubapa dapat meluangkan sebahagian besar masa bersama anak2.
Sayangilah mereka, dampingi mereka dan bimbinglah mereka dengan iman, ilmu dan akhlak
moga kelak mampu menjadi aset untuk kita di alam sana...

1 comment:

TeacherAzimah said...

Terima kasih sgt utk nasihat yg berguna ni. Nmpk gayanya bkn kami saja yg berhadapan situasi anak mcm ni hehe.. Makin kurus mama dibuatnya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails